Päivitetty 25.7.2012. (A-mersua aletaan valmistaa Suomessa)

Usein verkossa näkee kauniita autoja jotka ovat erittäin houkuttelevia, mutta valitettavasti suurimmalle osalle meistä kuolevista täysin saavuttamattomissa. Onhan niitä Aston-Martineja mukava katsella, mutta jossain vaiheessa tulee realiteetit vastaan ja on kiivettävä siihen omaan autoon. Tämä haaveiden ja todellisuuden välinen ristiriita johtaa tarpeettomaan stressiin, mutta katsokaa, asiaan on tulossa muutos.

Mercedes-Benz on julkistanut siis tänä keväänä uusimman A-sarjan mallinsa, mutta mistä tarina sai alkunsa?

[Lisää kuvia sivun alalaidassa]

A-sarjan Mersu – ennen vanhaan…

A-sarjan lanseeraus oli 90-luvulla rohkea veto isojen takavetoisten autojen valmistajalle. Auto oli kuitenkin jotain uutta eikä kilpaillut suoranaisesti pienten hatchbackien, kuten Wolksvagen Golfin ja vastaavien kanssa. A-sarja oli vuonna 1997 lyhyt, tylppä ja korkea – oikeastaan, kuin pieni familywagon tai kutistettu tila-auto. Itse suunnittelu oli annettu uusien tahojen vastuulle, jotta asioita katsottaisiin uusista kuvakulmista. Uusia kuvakulmia todella saavutettiin, kun Ruotsissa toimittajien hirvenväistökokeessa tapahtui katastrofi. Auton painopiste oli liian korkealla ja auton hallinta menetettiin äkillisessä väistöliikkessä jo alhaisillakin nopeuksilla. Arvatenkin a-luokka ei ollu mikään varsinainen myyntimenestys uransa alkumetreillä.

Mercedes-Benz palkkasi kuitenkin omat ja ulkopuoliset spesialistit, joiden kädenjälki näkyi auton seuraavassa versiossa. Uusi A-luokka oli tuolloin oudon luokituksen ulkopuolisen muotonsa lisäksi jotain muuta erikoista, nimittäin täynnä elektroniikkaa ja sulautettuja järjestelmiä. Teknologian avulla pieni auto onnistuttiin pitämään tasapainoisena – jarrutttamalla ainoastaan tiettyjä renkaita mutkassa auton massa saatiin pysymään hallinnassa. Monet näistä teknologioista ovat tänä päivänä autojen arkipäivää kaikissa luokissa, mutta ensimmäisenä ne otettiin käyttöön A-sarjan Mercedeksessä. Surkeasta alusta huolimatta, Mersu onnistui myymään autoaan huomattavia määriä ja samalla tunkeutumaan täysin itselleen epätyypillisen kohderyhmän alueelle.

Entä A-luokka tänään?

Osaa kuluttajista tilantuntu on varmasti viehättänyt, mutta itse en ole koskaan tykännyt A-sarjalaisen tylpästä ulkomuodosta. Mitä asialle on tehty?

Uuden A-sarjan muotoilu

Vuoden 2005 uusi malli toi asiaan hieman virtaviivaisuutta, mutta ongelma oli edelleen läsnä. Nyt vihdoin A-sarja on saanut matalamman ja sporttisemman yleisilmeen, johon on helppo tykästyä. Suunnittelun pääpointeiksi on Mercedes-Benzin mukaan nostettu design ja dynaamisuus ja nämä myös välittyvät, kun katsoo uuden auton kuvia. Mataluus esimerkiksi ei ole pelkästään silmän lumetta, vaan auton pohja todella on 18 cm lähempänä tien pintaa!

Pikku-mersun tekniikka

Toisin kuin joillain kilpailijoillaan, Mercedes-Benzillä on tapana suunnitella tämän kokoluokan uudistuksen yhteydessä myös uudet moottorit autoon. Moottorivalikoima on laaja, mutta yhteistä niille on tehokas taloudellisuus. Tämä ei tarkoita pelkkää kulutuksen säästöä, vaan moottorivalikoiman yläpäästä löytyy tehoa myös naapureille soitettavaksi asti. Kaikissa moottoreissa on myös vakiona ECO start/stop toiminto, joka auttaa säästämään polttoaineenkulutusta ruuhkassa kököttäessä.

Auton vakiovarusteisiin kuuluu myös turvallisuutta parantavia ominaisuuksia. Autossa on tietysti EPSit ja ABSit vakiona, kuten arvata saattaa, mutta sen lisäksi pikkumersu on varustettu törmäyksen tunnistimella. Tämä tarkoittaa, että auto tunnistaa vaaratilanteen ja jarruttaa tehokkaammin, kuin sinä itse osaisit tai pystyisit.

Sisätilat

Auton muotoilun elokkuus jatkuu dynaamisena myös sisätiloissa ja sporttiselta hengeltä ei voi välttyä sielläkään. Sisätilojen viimeistelyyn on käytetty erityistä huolellisuutta ja esimerkiksi keskikonsoli on suunniteltu siten, että se vaikuttaa valmistetun yhdestä kappaleesta kojelaudan kanssa. Materiaalit ovat nekin ensiluokkaisia ja pinnoissa onkin kehitetty erityinen metallinen “cool touch” fiilis, mikä minulle kuulostaa ainakin siltä, että sitä pitäisi heti päästä tunnustelemaan.

Teknologia on huippua myös sisätiloissa josta kertoo esimerkiksi se, että yksi pitkäikäinen toiveeni täyttyy vihdoin. Olen nimittäin toivonut vuodesta 2004, jolloin ensimmäisen iPodini ostin, että se integroitaisiin täysin auton käyttöliittymiin. Onhan niitä kaikenlaisia fm-lähetin-räpellyksiä ym. nähty, mutta niiden käyttö on unohtunut aika pian hankinnan jälkeen. iPodi on ollut jo kohta viitisen vuotta enää ohjelmana puhelimessani, mutta silti se on lähes päivittäisessä käytössä – idea saatavilla olevasta musiikkikirjastostani on säilynyt ennallaan. Mercedes-Benz on tehnyt Applen kanssa yhteistyötä tuodakseen integroidun käyttäjäkokemuksen asiakkailleen. Uuteen A-sarjalaisen matkapuhelinyhteensopivuus iPhonen kanssa viety niinkin pitkälle, että jopa Siriä voi käyttää ilman ongelmia. Ääniohjaus on tunnettu ennen Siriä matalasta onnistumisprosentistaan ja näihin myös Mercedes on ollut osallisena aiemmin.

Mikä parasta…

Koko autosta lempikohtani on kuitenkin etumaski. Ei olisi uskonut, mutta AMG on suunnitellut erityisen pistemäisesti muodostuvan ja erittäin näyttävän grillin auton huulille. Normaaliversiossa on yleensä tavattava vaakalinjoilla rajattu ilmanottoaukko, mutta tässä timanttimuodostelmassa yksityiskohdat muodostavat ikään kuin hidastetun loittonevuuden ja vauhdin mersun merkin ympärille. Todella vaikuttavaa jälkeä.

Näyttävyys sikseen – sitähän jo purnasin ingressissä. Tässä autossa yhdistyy paljon muutakin ja yksi niistä (ehkä se tärkein?) on saavutettavuus. Auto tulee myös Suomessa kenen tahansa ostettavaksi syyskuussa 2012. Veikkaan että koeajolle on jonottamassa joku muukin kuin allekirjoittanut.

Sanokaa minun sanoneeni: tässä on Vuoden auto.

A 250

A-luokka

Mercedes-Benz

W176

W176 2012

 

Mitä mieltä olette? Onko A-mersun uudistus ollut onnistunut vai onko muodossa menty metsään muiden perässä? Kerro mielipiteesi alla kommenteissa.

EDIT (25.7.2012)

Todella hienoja uutisia, nimittäin Valmet Automotive alkaa valmistaa vielä tänä vuonna näitä kyseisiä a-luokan mersuja Suomessa. Uudenkaupungin autotehtaalta on tarkoitus liukua vuoteen 2016 mennessä yhteensä 100 000 A-mersua. Tämä on todella iso ja iloinen uutinen, josta on helppo olla mielissään. Yksi syy lisää ostaa A-mersu!